عفاف وحجاب در اسلام
داستان آدم وحوا و مساله پوشش وحيا :
اي فرزند آددم ! به يقين بر شما لباسي پوشاننده عورتها وزينت شما نازل كرديم . «آيه 26 سورهاعراف»
پس شيطان آنان را فريب داد. چون از آن درخت چشيدند، عورتشان برآن ها نمايان شد و از برگ درختان ، خود را پوشاندند.«آيه 32 سوره اعراف»
اي فرزندان آدم ! مبادا شيطان شما را بفريبد و گمراه سازد، همان گونه كه پدر و مادرتان را از بهشت بيرون كرد بطوريكه لباس از تن آن ها بيرون كرد تا عورت هايشان را به خودشان بنماياند.«آيه 27 سوره اعراف»
عين همين مطالب در كتاب مقدس (تورات) نيز نقل شده است: “وقتي از ميوه درخت خوردند، چشمانشان باز شد و از برهنگي خود آگاه شدند و با برگ درخت انجير پوششي براي خود درست كردند” . «كتاب مقدس، عهد عتيق، پيدايش سقوط انسان.
از دست دادن پوشش، مجازات نا فرماني خدا حيا خواسته فطري انسان ها
دستور مستقيم قرآن به عفاف وحجاب:
به مردان با ايمان بگوكه چشمان خود را (از آن چه ديدنش حرام است) فرو بندند، و عورت هاي خود را(از اين كه درمعرض ديد قرار گيرد) حفظ كنند، اين براي آن ها پاكيزه تراست. همانا خداوند از آن چه انجام مي دهند آگاه است.
وبه زنان با ايمان بگو كه چشمان خود را (از نگاه ناروا) فرو بندند و عورت هاي خود را (تمام بدن را غير از صورت ودستها، از اين كه در معرض ديد اجنبي قرارگيرد) حفظ كنند، و زيور و زينت خود و جاهاي آن را (مانند گردن، سينه، موهاي سر، بازوان و ساق هاي پا) آشكار نسازند، جز آن چه (بر حسب ضرورت عرفي) پيداست و بايد روسري هاي خود را بر روي گريبان ها بزنند (تا گردن و سينه پوشانده شود) و زيور (و جاهاي زيور) را بر كسي آشكار نسازند جز براي …(محارم) «آيات 31و32سوره مباركه نور، ترجمه آيت الله مشكيني.
♦ خُمر: جمع خِـمار به معني روسري و مقنعه است.«لسان ااعرب ، ج4، ص 211/اقرب الموارد، ج1، 340
♦جُيوب: جمع جيب به معناي گريبان وسينه ويقه است. «لسان العرب،ج2، ص 433/اقرب الموارد، ج1، 4210
♦ زينت: نوع وشكل خاصي از زيبايي، كه به كمك وسايل آرايش وزينت بوجود آمده باشد و بايد از نامحرم پوشانده شود.
«اِلاَ ما ظهر منها» يعني زيباي هاي كه خود به خود ظاهر است ودر اختيار مكلف نيست و اساساً قابل پوشاندن هم نيست، مثل قامت زيبا ومانند آن كه پوشاندن آن بر مكلف واجب نيست.«با اقتباس و تلخيص از آيات الاحكام، دكتر گرجي، ص 134و135
تاشناخته شويد پس اذيت نشويد:
اي پيغمبر(گرامي)، با زنان و دختران خود وزنان مؤمن بگو كه خويشتن را به جلباب (چادر) فرو پوشند. كه ان كار براي اين كه آن ها شناخته شوند و تا تعرض و جسارت آزار نكشند، بر آنان بسيار بهتر است و خدا آمرزنده مهربان است . « آيه 59 سوره مباركه احزاب»
♥ زن به دليل زيباي ها و جاذبه ها يي كه دارد، همواره بيشتر از مرد مورد توجه قرار مي گيرد و اگر در جامعه طوري ظاهر شود كه اين زيباي ها ارزان و راحت در اختيار ديگران قرار بگيرد، آن چه مورد توجه ديگران قرار مي گيرد، زيبايي اين جذابيتها خواهد بود ولي اگر با پوشش در جامعه ظاهر شود، در واقع انسان بودن زن شناخته مي شود و ن بخاطر جاذبه ها جنسي اش مورد آزار قرار نمي گيرد.
با انديشمندان اسلامي:
♦ امام خميني(ره): هرچه را كه خدا دستور فرموده است براي اين است كه آم ارزش هاي واقعي كه شما [زنها] داريد، زنده بشود.«روز زن »
♦ استاد رحيم پور ازغدي: اگر اسلام به زن مي گويد حجاب داشته باشد مي خواهد زن در جامعه حضور داشته باشد، البته حضور انساني نه حضور مؤنث.